תקדים: ניתן להיכנס להליכי חדלות פירעון גם בעקבות חובות שהצטברו למע"מ בגלל מעשה פלילי

במהלך דיון שהתקיים בבית משפט השלום בירושלים, שעסק בערעור על החלטת הממונה לדחות בקשת חייב עם חובות של כ- 3.3 מיליון שקלים (שמתוכן 2.5 מיליון שקלים הם חוב למע"מ ו- 1.8 שקלים מתוך החוב למע"מ הוא קנס), התקבלה החלטה תקדימית – לפיה ניתן להיכנס להליך חדלות פירעון גם בעקבות חובות שהצטברו למע"מ ממעשה פלילי.

המערער כבר ניסה להיכנס להליך חדלות פירעון בעבר, אך המנהל שמונה עבור ההליך שלו טען כי הוא לא שיתף פעולה בהעברת מסמכים, וגם כי לחובו הצטרף חוב גדול מאוד למע"מ אשר אינו בר הפטר (כולל קנס גבוה). בית המשפט ביטל בעקבות זאת את הליך חדלות הפירעון.

לאחר שלאחרונה נכנס לתוקף חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, פנה המערער פעם נוספת לקבלת הפטר עבור החוב. בקשתו נדחתה על ידי הממונה בעקבות הרשעת עבר בגין עבירה על חוק מס ערך מוסף, ואף הוטל עליו עונש מאסר בפועל של 18 חודשים בעקבות הרשעה זו.

על החלטה זו הוגש ערעור, וההחלטה שהתקבלה במסגרת הדיון על ערעור זה מהווה תקדים – אשר מאפשר כניסה להליך חדלות פירעון גם למי שהצטברו עבורו חובות למע"מ, ממעשה פלילי. במסגרת ההחלטה קבע ביהמ"ש כי לממונה אין את הסמכות לדחות בקשה של חייב להיכנס להליך חדלות פירעון מסיבות שאינן טכניות אלא מהותיות, וההחלטה על תום הלב וסוגיית ההפטר תוכרע על ידי ביהמ"ש בסיום ההליך ולא על ידי הממונה בתחילתו.

בנוסף, העביר ביהמ"ש ביקורת על הממונה בתיק הערעור, בעקבות העובדה שלא פעל כדין כדין ולא פנה לנושים לקבל את עמדתם – בהתאם לסעיף 183 לחוק טרם ההכרעה בטיפול בבקשה. הממונה גם חויב בתשלום הוצאות משפט של 3,000 ₪.

עו"ד ליאור שבי - BDICODE

גם ב-2024: משרד עורכי דין ליאור שבי מדורג בדירוג BDICode היוקרתי

אנו גאים לבשר כי גם השנה, ב-2024, אנו מדורגים בדירוג BDICode היוקרתי. אנו מעריכים את ההכרה המקצועית שנותנים למשרדנו ומודים לחברת CofaceBdi על תרומתה לקידום תחום המשפט בישראל. אנו רואים בדירוג זה הבעת אמון נוספת

להמשך קריאה
נגישות

להרשמה לניוזלטר החודשי שלנו:​

Call Now Buttonחייגו | Call