רפורמה חדשה בחוק צ'ק ללא כיסוי

רפורמה חדשה: בנקים יחויבו לתת התראה של יום עסקים ללקוח שנתן צ'ק ללא כיסוי

לאחרונה, יצאה לפועל הרפורמה שתמנע החזרת צ'קים ללא כיסוי, בהתאם לתיקון חוק צ'קים ללא כיסוי. בעקבות הרפורמה, הבנקים יהיו מחויבים לתת התראה של יום עסקים אחד לפני החזרת צ'ק, מה שייתן ללקוחות מספיק זמן להפקיד את סכום הכסף הנדרש בחשבונם ולמנוע את רישומם כלקוחות מוגבלים.

לפני כניסתה של הרפורמה לחוק, הבנקים לא היו מעדכנים את בעלי החשבון על כך שאין יתרה מספקת בחשבון לכיסוי הצ'ק, ולקוחות הבנק גילו על כך רק לאחר שכבר היה מאוחר מדי והצ'ק סורב. ברגע שמסורבים (חוזרים) 10 צ'קים, הלקוח הופך ל"לקוח מוגבל", מה שפוגע ביכולת שלו להתנהל כלכלית ומגביל אותו לדוגמה מלקבל אשראי בחשבון הבנק (כרטיס חיוב או צ'קים). רפורמה זו אמורה לתקן את המצב הקיים ולתת ללקוח את האפשרות להימנע מלהגיע למצב של "לקוח מוגבל" בבנק.

את התיקון לחוק הציע חבר הכנסת יעקב אשר, לשעבר יו"ר ועדת החוקה, שאמר: "מדובר בחוק חברתי חשוב ממעלה ראשונה שיעשה מהפך גדול במערך הבנקאות ויתקן עיוות של שנים. אני מברך את בנק ישראל על התגייסותו ליישום המהפך במערכות הבנקים, זו בשורה שמטיבה עם כל הצדדים, גם הלקוחות וגם הבנקים".

התראה ב- SMS או הודעה מוקלטת

לפי הוראת החוק, באחריות הבנק להודיע לבעל החשבון טרם סירוב הצ'ק, באמצעות הודעת SMS או באמצעות הודעה מוקלטת, כי אין יתרה מספקת בחשבון כדי לכסות את הצ'ק שבאמצעותו שילם, ויהיה לו יום עסקים להפקיד כסף ביתרה. על הלקוח יהיה להפקיד את הסכום החסר עד שעתיים וחצי לפני סיומו של יום העסקים הבנקאי, כלומר עד השעה 16:00. ההודעה עצמה תישלח כמה שיותר מוקדם, על מנת לתת לבעל החשבון את הזמן הדרוש לביצוע הפעולה.

תיקון צודק והוגן

הרפורמה היא רפורמה נכונה, אשר אכן תמנע מאנשים רבים להיכנס למצב של חשבון מוגבל בבנק, מה שמזיק במיוחד לבעלי עסקים ועצמאיים, אשר עבודתם השוטפת תלויה ביכולת שלהם לשלם באמצעות צ'קים עתידיים (שוטף + x). לרוב, אנשים אשר הצ'ק  סורב (חזר) אצלם, אינם עושים זאת במזיד, ואילו היו מודעים לכך שאין מספיק כסף ביתרת החשבון, היו מפקידים את הכסף הנדרש. לכן, אין ספק כי תיקון זה ישפר את המצב בצורה משמעותית וימנע המון הגבלות בעתיד.

עו"ד ליאור שבי - BDICODE

גם ב-2024: משרד עורכי דין ליאור שבי מדורג בדירוג BDICode היוקרתי

אנו גאים לבשר כי גם השנה, ב-2024, אנו מדורגים בדירוג BDICode היוקרתי. אנו מעריכים את ההכרה המקצועית שנותנים למשרדנו ומודים לחברת CofaceBdi על תרומתה לקידום תחום המשפט בישראל. אנו רואים בדירוג זה הבעת אמון נוספת

להמשך קריאה
נגישות

להרשמה לניוזלטר החודשי שלנו:​

Call Now Buttonחייגו | Call