פסיקה תקדימית: עו"ד שאינם ברשימה של הכונס הרשמי יוכלו להתמנות לבעלי תפקיד בתיקי פשיטת רגל

החלטה תקדימית שמסעירה את ענף חדלות הפירעון התקבלה בבית המשפט המחוזי בתל אביב. לפי ההחלטה, הרשימה הסגורה שהוחלטה על ידי הכונס הרשמי למינוי נאמנים בהליך פשיטת רגל נגד יחידים ב- 2017 אינה מחייבת, וכעת ניתן למנות כל מועמד ראוי בעל כישורים בתחום חדלות הפירעון. התיק במסגרתו התקבלה ההחלטה הוא הליך חדלות פירעון שמתקיים נגד מיכאל בן ארי, אשר חשוד בהונאת מאות משקיעים בסכומים של מאות מיליוני שקלים.

מדובר על תקדים פורץ דרך, ורעידת אדמה של ממש בענף. במשך שנים מונו בעלי תפקידים ליחידים אך ורק מהרשימה הסגורה, כעת נדמה שהמצב עומד להשתנות. "הזכות להיכלל ברשימת המועמדים לתפקיד נאמן בהליכי חדלות פירעון היא בבחינת משאב ציבורי בעל ערך כלכלי, ולכן יש לנהוג במשאב זה בשוויון מוחלט ותוך הימנעות מכל אפליה אסורה שיש בה משום פגיעה בחופש העיסוק של עורכי הדין המתמחים בתחום חדלות פירעון", קבע השופט חגי ברנר.

“עמדת הממונה אינה תואמת לתכלית החוק"

המאגר הסגור שהרכיב הממונה נוצר בשנת 2017, לפני כניסתו של חוק חדלות הפירעון לתוקף בשנת 2019. השופט חגי ברנר הסביר את קביעתו בכך שעמדת הממונה אינה עומדת בקנה אחד עם תכליתו של חוק חדלות הפירעון, שנועד להרחיב עד כמה שניתן את מעגל עורכי הדין הזוכים למינוי הליכי חדלות פירעון, ולא להנציח מצב בו רק מעגל מצומצם זוכה לקבל מינויים לתפקידים. השופט גם הפנה לסעיף בחוק הקובע כי רשימת הנאמנים ימונו על ידי ועדה ציבורית שבראשה יעמוד שופט בדימוס של ביהמ"ש המחוזי.

היות והוועדה אינה הוקמה והממונה לא קבע רשימה אמות-מידה שוויוניות לאחר כניסתו של חוק חדלות פירעון לתוקף, החליט השופט כי אין כל מניעה למנות לתפקיד נאמן בהליכים נגד יחידים כל מועמד שנמצא ראוי ובעל כישורים מוכחים בתחום, גם אם אינו נכלל ברשימה הסגורה של הממונה משנת 2017.

עו"ד ליאור שבי - BDICODE

גם ב-2024: משרד עורכי דין ליאור שבי מדורג בדירוג BDICode היוקרתי

אנו גאים לבשר כי גם השנה, ב-2024, אנו מדורגים בדירוג BDICode היוקרתי. אנו מעריכים את ההכרה המקצועית שנותנים למשרדנו ומודים לחברת CofaceBdi על תרומתה לקידום תחום המשפט בישראל. אנו רואים בדירוג זה הבעת אמון נוספת

להמשך קריאה
נגישות

להרשמה לניוזלטר החודשי שלנו:​

Call Now Buttonחייגו | Call