עו"ד ליאור שבי - שוכר סרבן

פינוי שוכר סרבן: מה מותר ומה אסור לעשות

באתר מאקו פורסם על מקרה בו שוכר בן 63 לא שילם שכר דירה לאחר שפוטר מעבודתו וסולק מהדירה בה גר במשך 17 שנים. בית משפט השלום בתל אביב קיבל את תביעתו וחייב את בעלי הדירה לשלם לו פיצויים והוצאות משפט בסך 80 אלף ש"ח. בית המשפט הבהיר כי אפילו אם שוכר מפר ברגל גסה את החוזה עליו חתמו הצדדים, לבעלים של הנכס אסור לסלק אותו בלי צו של שופט.

מה אסור לעשות

השוכר הסביר בבית המשפט כי פוטר מעבודתו ונקלע למצוקה כלכלית, בגינה לא הצליח לעמוד בתשלומי השכירות. בעלי הדירה החליפו את המנעולים ללא התראה מוקדמת ולא איפשרו לשוכר להוציא את חפציו ואת התרופות להן נזקק.

השוכר הפך בעקבות כך לדר רחוב (הומלס) וישן בלילות בגינה ציבורית ללא בגדים להחלפה, תרופות וחפצים אישיים. בעל הדירה טען כי התחשב בשוכר והסכים להמתין עד שימצא עבודה חדשה, אך הוא צבר חוב של 22 אלף ש"ח ולכן נקט בפעולה חד צדדית.

השופט אילן דפדי כתב בפסק הדין: "לא ניתן להשלים עם מצב בו משכיר יעשה דין לעצמו ויפנה שוכר ללא הסכמתו. מתן לגיטימציה להתנהלות כזו מצד משכיר מהווה משום היתר למעשי בריונות, בבחינת כל דאלים גבר ולרמיסת זכויותיו של השוכר".

מה מותר (ואף מומלץ) לעשות

על אף התסכול המובן של המשכירים, יש צעדים חד צדדים שאסור לבצע. הליך פינוי עלול להיות מתסכל ולהימשך זמן רב, אך בכל מקרה מומלץ להתחיל לפעול כמה שיותר מוקדם וליצור קשר עם עורך דין המתעסק בתחום כדי שיחל בהליך. אז מה צריך לעשות?

בראש ובראשונה להגיש תביעה. יש אפשרות להגיש תביעה מזורזת לפינוי מושכר או תביעה רגילה לפי תקנות סדר הדין האזרחי החדשות. אם גם לאחר קבלת פסק דין לפינוי השוכר לא מפנה את הנכס, יש לפתוח בהליכי הוצאה לפועל נגד השוכר למימוש פסק הדין. במקרה כזה, הפינוי יבוצע על ידי מובילים וקבלן הוצאה לפועל מורשה ולעיתים גם בנוכחות של שוטרים. רק לאחר הפינוי בעל הדירה רשאי להיכנס אליה, להחליף מנעולים וכיוצא בזה.

חשוב להדגיש כי אסור בשום פנים ואופן לפעול באופן עצמאי לפינוי דייר ופסק דין זה מהווה דוגמה לכך. במקרים אחרים, הצעד יכול להתפרש כעבירה פלילית של התפרצות. על מנת לבצע את הליך פינוי המושכר בצורה, מהירה, יעילה ביותר ובהתאם לחוק, מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין מנוסה בתחום. משרדנו סייע למשכירים רבים לפנות שוכר סרבן מהנכס ומכיר את הנושא מא' ועד ת'.

עו"ד ליאור שבי - BDICODE

גם ב-2024: משרד עורכי דין ליאור שבי מדורג בדירוג BDICode היוקרתי

אנו גאים לבשר כי גם השנה, ב-2024, אנו מדורגים בדירוג BDICode היוקרתי. אנו מעריכים את ההכרה המקצועית שנותנים למשרדנו ומודים לחברת CofaceBdi על תרומתה לקידום תחום המשפט בישראל. אנו רואים בדירוג זה הבעת אמון נוספת

להמשך קריאה
נגישות

להרשמה לניוזלטר החודשי שלנו:​

Call Now Buttonחייגו | Call