מנהג בעלים

החייב נוהג ברכב שאינו רשום על שמו – האם ניתן לעקל את הרכב?

בתור עורך דין שמנהל תיקים מורכבים בהוצאה לפועל ובעלי סכומי חוב גבוהים, ראיתי לא מעט חייבים שונים מתנהלים במערכת. התנהגות נפוצה בקרב חייבים "מקצועיים" בהוצאה לפועל, בעיקר אלו שאינם נורמטיביים, ואינם ישרים ואחראים ביחס לתשלום החוב, היא להחזיק בנכסים שאינם רשומים על שמם. למה הכוונה? 

כאשר לחייב יש תיק בהוצאה לפועל, עורך הדין המטפל בתיק מגיש בקשות שונות להטלת עיקול צד ג׳, עיקולי רכב וכו', לראות אם יש לחייב נכסים על שמו, אותם ניתן לעקל לצורך הבטחת פירעון החוב. אחד המקומות בהם בודקים כמובן הוא משרד הרישוי, כדי לראות אם החייב מחזיק ברכב על שמו. אם לחייב יש רכב על שמו, ניתן להטיל עיקול על הרכב, כך שיימנע ממנו למכור את הרכב ללא אישור המעקל, ובמקרים מסוימים, יהיה משתלם לזוכה בתיק גם לממש את העיקול, ולמכור את הרכב כדי לקבל לפחות חלק מסכום החוב בחזרה. 

לעתים הבדיקה מגלה כי לחייב אין רכב הרשום על שמו במשרד הרישוי (אלא רשום על קרוב משפחה, אבא, אימא, חבר וכדומה), אולם כאשר ממשיכים להעמיק בחקירה על יכולותיו הכלכליות של החייב (למשל על ידי שימוש בחוקר פרטי), ניתן לראות כי החייב דווקא נוסע לו באופן יום-יומי ברכב (ולפעמים אף מדובר ברכבי יוקרה). במצב כזה, יתכן שהחייב עושה ברכב ״מנהג בעלים״, כלומר, שגם אם הרכב אינו בבעלותו באופן רשמי, עדיין מבחינה מהותית מדובר ברכב שלו.

הוכחת מנהג בעלים בהוצאה לפועל

בהנחה שיש לנו יסוד להניח שחייב עושה שימוש ברכב שאינו רשום על שמו כמנהג בעלים, ואנחנו נרצה לעקל את הרכב, העיקול לא יהיה קל וכמעט אוטומטי, כמו במצב שבו הרכב רשום על שמו של החייב. עם זאת, עדיין ניתן לעקל את הרכב, על ידי הגשת בקשה מתאימה לרשם ההוצאה לפועל בלשכה בה מתנהל התיק. 

נטל ההוכחה מוטל על הזוכה בתיק, להוכיח כי הרכב בפועל בבעלותו של החייב (ראו סעיף 28(ב) לחוק ההוצאה לפועל). עם זאת, ישנן דרכים להוכיח בעלות-מהותית: להראות שימוש שיטתי וקבוע ברכב מצד החייב, לבדוק מי משלם הוצאות הקשורות לרכב כמו דלק וביטוח (ואולי אף תשלום על הרכב עצמו, אם נרכש כולו או חלקו בהלוואה), לבחון את תדירות השימוש שעושה ברכב הבעלים הרשומים ועוד. חשוב לציין כי מי שרואה עצמו נפגע מהחלטה שכזאת על עיקול רכב, למשל מי שהרכב רשום על שמו בפועל, יכול לבקש ולהשיג על החלטה זו בפני רשם ההוצאה לפועל (סעיף 28(ג) לחוק ההוצאה לפועל).

משרדנו, באמצעות הוכחת שימוש "מנהג בעלים" ברכב שרשום על-שם  צד ג' כלשהו, הצליח לגבות חובות בתיקים סבוכים שעל פניו נראו כי לחייב אין נכסים על שמו.

עו"ד ליאור שבי - BDICODE

גם ב-2024: משרד עורכי דין ליאור שבי מדורג בדירוג BDICode היוקרתי

אנו גאים לבשר כי גם השנה, ב-2024, אנו מדורגים בדירוג BDICode היוקרתי. אנו מעריכים את ההכרה המקצועית שנותנים למשרדנו ומודים לחברת CofaceBdi על תרומתה לקידום תחום המשפט בישראל. אנו רואים בדירוג זה הבעת אמון נוספת

להמשך קריאה
נגישות

להרשמה לניוזלטר החודשי שלנו:​

Call Now Buttonחייגו | Call