NFT

האם NFT חוקי או לא חוקי: עושים סדר בהונאות מסחר דיגיטליות

בשנה האחרונה עסקנו לא מעט בנושא NFT ובסכנות הכרוכות בעסקאות הקשורות אליו. רבים סברו כי ב-2023 כבר לא נשמע את שלוש האותיות הללו וכי NFT הוא טרנד חולף של 2022, אך בפועל מדי יום מתבצעות עסקאות רבות ונחשפות גם לא מעט הונאות מסחר דיגיטליות. האם NFT חוקי או לא חוקי? ננסה לענות.

NFT מעלה סוגיות עקרוניות בנושאי דיני קניין וזכויות יוצרים. ב-NFT משתמשים בטכנולוגיית בלוקצ'יין כדי לאמת בעלות ואותנטיות של פריט מסוים, כגון יצירת אמנות, פריט אספנות או אפילו סתם קובץ. בניגוד למטבעות דיגיטליים, הניתנים להחלפה ובעלי ערך אחיד, אסימונים (טוקנים) של NFT ייחודיים ולכן יש להם ערכים שונים על סמך התכונות הספציפיות המאפיינות אותם.

רכוש - אבל לא מוחשי

אחד השיקולים המשפטיים העיקריים סביב NFT הוא הסיווג שלהם כסוג של רכוש. במדינות רבות, יצירות NFT נחשבות לסוג של רכוש בלתי מוחשי, וככזה, ניתן לקנות אותן, למכור אותן ולסחור בהן בדיוק כמו צורות אחרות של רכוש, כגון נדל"ן או מניות. עם זאת, הסטטוס המשפטי משתנה ממדינה למדינה.

סוגיה משפטית נוספת היא חוק זכויות יוצרים. במקרים רבים, יצירות NFT נוצרות ונמכרות על סמך זכויות היוצרים של יצירת אמנות מסוימת. מומלץ להתייעץ עם עו"ד המתמחה בחוקי זכויות יוצרים על מנת להבטיח שהמכירה וההפצה של ה-NFT שלכם לא מפרים את החוק.

המרדף של הרשויוית אחרי הטכנולוגיה

במאמר של המשרד שהתפרסם במעריב, הסברנו כי הרשויות ומשרדי הממשלה ברחבי העולם צריכים להתעדכן בחידושי הטכנולוגיה כל העת ולהתייחס בהתאם. בשנה שעברה משרד המשפטים בארצות הברית הגיש כתב אישום נגד נת'ניאל צ'סטיין מניו יורק, מנהל מוצר ב"אוזון נטוורקס", המפעילה את OpenSea, פלטפורמה פופולרית למסחר ב-NFT.

כתב האישום ייחס לצ'סטיין הונאה דיגיטלית ב-NFT, בכך שניצל את תפקידו כמי שהעלה לעמוד הבית של OpenSea את היצירות למכירה, רכש אותן מבעוד מועד בעזרת חשבונות אנונימיים שפתח ובאמצעות ארנקים דיגיטליים אנונימיים, ולאחר שפורסמו ערכם עלה והוא מכר את היצירות ברווח כפול ואף מחומש. לאחרונה נגזרו עליו 10 חודשי מאסר בפועל. כמו כן, חברות סייבר שונות איתרו לאחרונה עשרות אלפי NFT מזויפים שאלו התחזו ל-NFT המקוריים של סלבריטאים מפורסמים, כאשר הרשתות קידמו חלק מאותם זיופים באמצעות לינקים ל-NFT המזויפים.

במהלך השנים נתקלנו בלא מעט מקרים של הונאות מסחר דיגיטליות הכוללות NFT. חשוב להיות מודעים לסיכונים הללו ולנקוט במשנה זהירות כדי לא ליפול לתרמיות. כמו בכל עסקה, אנו ממליצים לבדוק היטב מול מי מבצעים את העסקה ואם היא נראית לכם מפוקפקת, לא כדאי להיכנס אליה. למשרדנו ניסיון רב בטיפול מוצלח בתיקים הקשורים לתביעות נגד חברות העוסקות ב-NFT, אך גם באופציות בינאריות, פורקס, מטבעות קריפטו והונאות מסחר דיגיטליות אחרות. עם השנים התמקצענו בנושא וסייענו ללוקחות רבים בהשבת כספים, בארץ ובחו"ל.

עו"ד ליאור שבי - BDICODE

גם ב-2024: משרד עורכי דין ליאור שבי מדורג בדירוג BDICode היוקרתי

אנו גאים לבשר כי גם השנה, ב-2024, אנו מדורגים בדירוג BDICode היוקרתי. אנו מעריכים את ההכרה המקצועית שנותנים למשרדנו ומודים לחברת CofaceBdi על תרומתה לקידום תחום המשפט בישראל. אנו רואים בדירוג זה הבעת אמון נוספת

להמשך קריאה
נגישות

להרשמה לניוזלטר החודשי שלנו:​

Call Now Buttonחייגו | Call