עו"ד ליאור שבי - לחתום ערבות

האם אפשר לבטל חתימה על ערבות? שאלות ותשובות

ערבות היא התחייבות לתשלום חוב של אדם אחר במקרה שאותו אדם לא מצליח לעמוד בהתחייבויותיו. אם החלטתם לחתום ערבות – זו לא טובה או "ג'סטה" שאתם עושים עבור חבר או קרוב משפחה. ערבות הינה התחייבות משפטית וערב שלא יעמוד בהתחייבויותיו עשוי להפוך לנתבע בבית המשפט ולשאת בהוצאות. עם זאת, ישנם מקרים שבהם ניתן לבטל ערבות.

האם אפשר לבטל חתימה על ערבות?

בגדול התשובה היא כן, אפשר לבטל חתימה על ערבות אך רק בנסיבות מסוימות. לדוגמה, אם הערב לא היה מודע לחוב או לתנאי הערבות, או אם הערבות ניתנה תחת לחץ או עושק. כמו כן, ניתן לבטל ערבות אם הלווה מוותר על החוב או אם החוב מתאפס.

מה החובות של מי שחותם ערבות?

כשאתם חותמים על הסכם ערבות אתם מתחייבים לשלם במקרה שהלווה לא עומד בהתחייבויותיו; תשלום החוב, תשלום הריבית והעמלות על החוב, תשלום הוצאות ההוצאה לפועל וכל מה שהוגדר בהסכם.

מה עושים אם לא אמרו לי את כל הפרטים?

לפי סעיף 22 לחוק הערבות, הבנק חייב לחשוף בפני הערב את פרטי ההלוואה המלאים לפני החתימה. אם הבנק לא עשה זאת, ייתכן והערב יהיה פטור מהערבות שלו בהתאם לסעיף 23.

מה עושים אם יש יותר מערב אחד?

אם יש מספר ערבים להלוואה שלא שולמה, כל אחד חייב רק בחלקו היחסי לערבות ולא בכל סכום ההלוואה.

מה זה אומר בשטר חוב ערבות אוואל?

המשמעות למושג ערבות 'אוואל' שהיא חריג ליתר הערבויות שבהן לרוב יש למצות את הליך הגבייה נגד החייב העיקרי (שהוא לצורך הדוגמה שוכר הדירה), אך במקרה של ערבות אוואל, אין חובה לפנות תחילה לחייב העיקרי וניתן להיפרע מאותו ערב בערבות אוואל, ביחד ולחוד עם החייב העיקרי, ללא הליך מקדים וללא מיצוי ההליך נגד החייב העיקרי.

מה ההבדל בין ערבות לערבון?

ערבות היא התחייבות של צד ג' לשלם חוב של החייב העיקרי, במקרה שהחייב העיקרי לא עומד בהתחייבויותיו, למשל החזר של הלוואה. לעומת זאת, ערבון יכול להיות טובין או מיטלטלין או כסף שניתן כערבון להשבת הנכס או הרכוש באופן שלם. למשל, ערבון שניתן להבטחת השבת רכב שכור באופן תקין. דוגמה נוספת היא ערבון כספי לתנאים מסוימים של התחייבות שיש לקיימם.

מה ההבדל בין ערב יחיד לערב מוגן?

ערב יחיד הוא אדם שמבטיח לשלם חוב של אדם אחר במקרה שהוא לא מסוגל להחזיר את ההלוואה. ערב יחיד נהנה מהגנות מסוימות, כגון הזכות לקבל הודעה לפני שהנושה נוקט בהליכים משפטיים נגד הלווה. ערב מוגן מתחייב גם הוא לשלם במקום הלווה אם הלווה לא מחזיר את ההלוואה, אך רק עד לסכום מסוים. סכום הערבות מוגבל ל- 89,311.66 שקלים או ל-744,263.82 ש"ח כאשר מדובר בהלוואת משכנתא.

לסיכום, אם אתם מתבקשים להיות ערבים, חשוב לקרוא בעיון את חוזה הערבות ולהתייעץ עם עורך דין המומחה לדיני בנקאות לפני שאתם חותמים.

אין לראות בדברים אלו ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי פרטני ובכל מקרה מומלץ להתייעץ בנושא עם עורך דין.

עו"ד ליאור שבי - BDICODE

גם ב-2024: משרד עורכי דין ליאור שבי מדורג בדירוג BDICode היוקרתי

אנו גאים לבשר כי גם השנה, ב-2024, אנו מדורגים בדירוג BDICode היוקרתי. אנו מעריכים את ההכרה המקצועית שנותנים למשרדנו ומודים לחברת CofaceBdi על תרומתה לקידום תחום המשפט בישראל. אנו רואים בדירוג זה הבעת אמון נוספת

להמשך קריאה
נגישות

להרשמה לניוזלטר החודשי שלנו:​

Call Now Buttonחייגו | Call