עו"ד ליאור שבי - לשון הרע

איך נזהרים מפרסום לשון הרע

חופש הביטוי שייך לזכות יסוד במשפט הישראלי ומהווה בסיס בכל משטר דמוקרטי בעולם. לכל חברה דמוקרטית שדוגלת בשוויון, יש לאפשר שיח חופשי שיאפשר לכל אדם להביע את דעתו וביקורתו ללא פחד. יחד עם זאת, פוסט פוגעני ברשת חברתית או סרטון משמיץ כלשהו, יכול להתפרש לפעמים בעיני בית המשפט, כלשון הרע ולכן בפרסומים הללו יש לנקוט במשנה זהירות ולשים לב מראש מה אנחנו מפרסמים.

לשון הרע בעקבות שיתוף פוסט ברשת חברתית?

לאחרונה, בתביעה מפורסמת נגד יאיר נתניהו, בית המשפט העליון דחה את בקשת רשות הערעור שלו לביטולו של פסק הדין בהעדר הגנה, שניתן נגדו בבית המשפט המחוזי בתל אביב – שם נקבע כי יפצה את העיתונאי אבי אלקלעי ב-250 אלף ש"ח בגין לשון הרע . במקרה זה, יאיר נתניהו לא כתב את הפוסטים, אלא שיתף (Share) אותם בפייסבוק הפרטי שלו. קיימים מקרים נוספים שבית המשפט פסק פיצויים לגורם ששיתף ברשת החברתית פוסט המהווה לשון הרע ולכן יש להיזהר משיתופים אלה ולבדוק את העובדות לפני, גם בשיתוף הפוסט ועל אחת כמה וכמה בפרסומו.

התאכזבתם מהאוכל במסעדה או מהמלון? מותר לבקר בחריפות - אבל לא להשמיץ

בנוסף, יש לשים לב שהביקורות לגיטימיות ומנוסחות בלשון עניינית ורלוונטית, אך לא בוטה מדי. לדוגמה, ביקרתם במסעדה או במלון והאוכל או השהות לא היו לשביעות רצונכם, אך עם זאת לא היה משהו קיצוני מדי.

במקרה כזה, לא מומלץ לכתוב ביקורת בשפה קשה מדי או פוגענית כמו: "המלון הכי גרוע בכל העולם, צוות המלון הם האנשים הרעים ביותר שהכרתי בחיי והאוכל כל כך מגעיל שבא לכם להקיא ממנו". ביקורת כזאת עלולה במקרים מסוימים לחרוג מביקורת לגיטימית של צרכן בעיני בית המשפט, ועלולה להתפרש כלשון הרע. דוגמה נוספת קשורה לעולם החתונות. זוג שהתאכזב מהצלם שתיעד את האירוע השמיץ את הצלם בפוסט וכתב כי "הוא לא צלם". בית המשפט קבע פיצוי של 18 אלף ש"ח.

הבסיס העובדתי חשוב

יש לנקוט בזהירות ולא לפעול בקלות דעת גם כאשר אנחנו מפרסמים פוסט פומבי ברשתות החברתיות, נוכח אפשרות החשיפה הפוטנציאלית לקהל הרחב. אם החלטתם בכל זאת לכתוב ביקורת קשה, יש לוודא במאת האחוזים שלדברים שכתבתם יש בסיס עובדתי ללא עוררין, כי אז תוכלו לנצל את מטריית ההגנה הקלאסית בלשון הרע והיא "אמת דיברתי".

כלומר, שהדברים שכתבתם נכונים ואין מחלוקת לגביהם ולכן נכתבו כפי שהם נכתבו. לדוגמה: אדם מסוים נהג באלימות כלפי אזרח כלשהו שתיעד את מקרה האלימות כלפיו. אותו אזרח שנפגע החליט לפרסם פוסט נוקב נגד אותו אדם אלים.

מקרה כזה, סביר להניח שבית המשפט יקבל את טענת "אמת דיברתי", כלומר שאכן הדברים קרו לאותו גורם מפרסם, ולא יקבע כי מדובר בפרסום לשון הרע נגד אותו אדם אלים, גם אם הדברים שנכתבו קשים. בכל מקרה, אם יש לכם ספקות, אנו ממליצים להתייעץ עם עו"ד לשון הרע המומחה בתחום.

עו"ד ליאור שבי - BDICODE

גם ב-2024: משרד עורכי דין ליאור שבי מדורג בדירוג BDICode היוקרתי

אנו גאים לבשר כי גם השנה, ב-2024, אנו מדורגים בדירוג BDICode היוקרתי. אנו מעריכים את ההכרה המקצועית שנותנים למשרדנו ומודים לחברת CofaceBdi על תרומתה לקידום תחום המשפט בישראל. אנו רואים בדירוג זה הבעת אמון נוספת

להמשך קריאה
נגישות

להרשמה לניוזלטר החודשי שלנו:​

Call Now Buttonחייגו | Call