ליאור שבי - סכסוך עסקי

סכסוכים עסקיים: תשובות לשאלות נפוצות על ביטול שיקים וסחורה שלא סופקה

סכסוכים עסקיים יכולים להתפתח בגלל מספר גורמים. חלק מהגורמים הנפוצים ביותר הם: סחורה של סופקה או לא סופקה בשלמותה, איחור במועדי התשלום לספק או ביטול שיקים, חובות כספיים ועוד. במצבים אלו עולות מספר שאלות חשובות עליהן ננסה להשיב במאמר זה.

האם מותר לבטל שיק לספק?

אם ספק אינו מספק את הסחורה לפי התחייבויותיו או מספק את הסחורה אך לא בשלמותה, ניתן לבטל את השיק. הספק יכול להגיש התנגדות ולפתוח תיק בהוצאה לפועל מכוח ביטול השיק, ואז ניתן לטעון כי הסחורה אינה סופקה או לא סופקה בשלמותה. כאשר ישנה התנגדות, ההחלטה עוברת להכרעה של בית המשפט. חשוב להבין שביטול של שיק ללא הצדקה חוקית, עלול להוביל לסנקציות שונות לרבות פתיחת תיק הוצל"פ מכוח השיק. לכן מומלץ להתייעץ עם עו"ד המתמחה בסכסוכים עסקיים והוצל"פ – לפני שמקבלים החלטה על ביטול שיק לספק.

האם מותר לספק לא לספק סחורה כאשר הוא אינו מקבל תמורה?

אם הצד שמספק את הסחורה לא מקבל תמורה, או שהצטברו חובות משמעותיים של מקבל הסחורה שעדיין לא נפרעו, ניתן במקרים מסוימים להפסיק לספק את הסחורה ולטעון להפרה יסודית של ההסכם בין הצדדים. אם תהיה התנגדות מהצד שאמור לקבל את הסחורה, גם במקרה זה ההכרעה תעבור להחלטת בית המשפט וגם כאן לא מומלץ לפעול לפני התייעצות עם עו"ד המתמחה בתחום הסכסוכים העסקיים.

מה הכוונה של בית המשפט בקביעה כי על הצדדים "להגיע להבנות"?

בחלק מן המקרים, בית המשפט קובע כי הצדדים ביניהם נוצר הסכסוך העסקי צריכים "להגיע להבנות". מדובר בניסיון של בית המשפט להגיע למתווה של פשרה, שזהו למעשה פס"ד מחייב לכל דבר ועניין, אך מבלי שנוהל מלוא ההליך בפרק זמן ארוך, לפעמים מספר שנים לא מבוטל והמון דיונים. ניתן להגיע להבנות גם באמצעות מגשר שמוסכם על הצדדים או מגשר בהמלצת בית המשפט. אם הצדדים מגיעים להבנות במסגרת גישור – ניתן להביא את ההסדר לאישור וקבלת תוקף של פס"ד מחייב מבית המשפט.

על מנת לפתור סכסוכים עסקיים מומלץ לבחור בייצוג על ידי עו"ד מנוסה בתחום, שיוכל לסייע בהליך המשפטי ובעת הצורך גם בהליך הגישור. אם אתם זקוקים לייעוץ, צרו קשר עם משרד עו"ד – ליאור שבי.

עו"ד ליאור שבי - BDICODE

גם ב-2024: משרד עורכי דין ליאור שבי מדורג בדירוג BDICode היוקרתי

אנו גאים לבשר כי גם השנה, ב-2024, אנו מדורגים בדירוג BDICode היוקרתי. אנו מעריכים את ההכרה המקצועית שנותנים למשרדנו ומודים לחברת CofaceBdi על תרומתה לקידום תחום המשפט בישראל. אנו רואים בדירוג זה הבעת אמון נוספת

להמשך קריאה
נגישות

להרשמה לניוזלטר החודשי שלנו:​

Call Now Buttonחייגו | Call