הונאות דיגיטליות

מהו חדר מסחר וירטואלי וממה חשוב להיזהר?

מהו חדר מסחר וירטואלי? המונח הזה מקובל לשימוש בכמה תחומים המשיקים למסחר בשוק ההון. התחום הראשון הוא בלימוד מסחר בשוק ההון: כיום ישנם לא מעט גופים העוסקים בלימוד והכשרת למסחר בשוק ההון. לשם ההדרכה הזאת, מקימים אותם גופים חדר מסחר וירטואלי, קרי זירת מפגש מקוונת (חדר צ׳אט), שבה מדגימים קניה ומכירה של מניות או מכשירים פיננסיים שונים (השקעה במדדים למשל). מדובר בקנייה וירטואלית, כלומר, לא נשלחת שום פקודה למחשבי הבורסה לשנות את הבעלות הרישומית על אותו נייר ערך, אלא רק מדגימים ״מה היה קורה אם הפעולה הייתה מבוצעת״, והדבר משמש לצורך לימוד המסחר בבורסה כאמור (לא אמורים להרוויח או להפסיד כסף מפעולה שכזו, אלא רק לראות איך הנייר היה מתנהג).

אם אתם בענייני בורסה, כנראה שאתם יודעים שחדרי מסחר שכאלו צוברים פופולריות בתחום ההדרכה של המסחר בבורסה, ומהווים כלי לקידום מכירות של מכירת קורסים לשיפור יכולות מסחר. עם זאת, כדאי לדעת שהרשות לניירות ערך מגבילה מאד את הפעילות של החדרים הללו. מדוע? כדי להבין זאת, כדאי להבין את התחום של ייעוץ השקעות.

מיהו יועץ השקעות?

התפקיד של יועץ השקעות הוא לתת ייעוץ ללקוחותיו בנוגע להשקעות שונות. הרגולציה בנושא (חוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות,תשנ"ה-1995) נועדה להבטיח כי יועץ ההשקעות ישמור על האינטרסים של לקוחותיו, שעשויים בהחלט להתנגש עם האינטרסים שלו עצמו. האסדרה בתחום נועדה גם להבטיח כי יועץ ההשקעות יהיה משכיל דיו ומהימן דיו, כך שבאמת תהיה לו אפשרות להיטיב עם לקוחותיו. 

לאחר שמבינים זאת, מבינים מדוע חדר מסחר אינטרנטי חייב ברישיון מטעם הרשות לניירות ערך: מדובר בכלי שבעזרתו המנחה אומר לתלמידים שלו מה לקנות, מה למכור, ומתי. בעצם, זו פעילות של יועץ השקעות, ופעילות זו חייבת ברישיון מטעם הרשות לני״ע. ייעוץ שכזה חייב להיעשות בצורה פרטנית, לאחר אזהרות מפורשות, ומותאמת לצרכיו ויכולותיו של מי ששומע את ההסברים הללו. בחדרי מסחר לעומת זאת, ההמלצות מועברות בצורה וירטואלית ולא לאדם מסוים. ההגדרה של ייעוץ השקעות בחוק, אינה מבחינה בין השיקולים השונים היכולים לסייע בגיבוש המלצה לקנות ניירות ערך, ולכן האופן בו מתקבלת ההמלצה אינו רלוונטית.

תמרור עצור

הרגולציה בתחום של ייעוץ השקעות נועדה להגן על כל מי ששוקל להשקיע את כספו בשוק ההון, והיא יכולה למנוע לא פעם סיפורים טראגיים, של אנשים שנפלו קורבן לעוקץ כזה או אחר בהונאות דיגיטליות, בכיסוי מסחר מדומה, כמו למשל אופציות בינאריות, פורקס, מטבעות קריפטו ולאחרונה מסחר במדדי קנאביס. כאן אנו מגיעים למובן השני של חדר מסחר וירטואלי: חברות ישראליות רבות עוסקות בתחום זירות מסחר וירטואליות, שפעמים רבות – זהו פשוט שם מכובס להונאות דיגיטליות (למה מכל העולם דווקא ישראלים ״מצטיינים״ כל כך בתחום? נשאיר אתכם לחשוב על פתרון לחידה הזאת).

הרגולציה בישראל אסרה מסחר באופציות בינאריות (שאפשרה צורה סופר-מניפולטיבית של הונאה כלפי לקוחות המבקשים להשקיע בשוק ההון), הן עבור קהל ישראל והן עבור קהל בינלאומי. כמו כן, הרגולציה מצרה מאד את צעדיהן של חברות המציעות מסחר וירטואלי בפורקס (מטבע חוץ) לישראלים וללקוחות ממדינות נוספות. אולם למרות שהמסחר במטבע חוץ הותר לכמה חברות בודדות, והן מפוקחות היטב על ידי הרשות לניירות ערך, עדיין משום שמדובר במסחר וירטואלי, בו החברות מרוויחות כאשר הלקוח שלהן מפסיד, חשוב להיות מודעים היטב לטיב העסקה, בטרם נכנסים אליה.

מעבר לכך, ישנן לא מעט חברות המציעות שיטות מסחר שטרם נאסרו על ידי הרשות לני״ע (כזכור, אופציות בינאריות  נאסרו למסחר בישראל ומחוץ לישראל). למשל,  מסחר לא מפוקח במדדי מניות קנאביס, מסחר לא מפוקח במטבעות קריפטו וכו'. השיטה דומה במובן מסוים לממכר סמי פיצוציות, לפני שיצא חוק שהוציא איסור כולל על סמי פיצוציות לסוגיהן: שינו קטן של הנוסחה בכל מוצר כדי לחמוק מן האיסור בחוק, אף על פי שמהותית מדובר במעין "מוטציית מסחר" שמשתכללת. 

כיצד ניתן להיזהר ומה ניתן לעשות

במידה ומציעים לכם מסחר וירטואלי או זירת מסחר אחרת שאינה מפוקחת, כיצד תוכלו בכל זאת להגן על עצמכם מפני נוכלים שעובדים בתחום? ראשית, זכותכם לדרוש מן הסוחר תעודות רישיון מסחר ויועץ השקעות. בנוסף, זכותם לבקש דו"ח מן חברה המפעילה את האתר, כדי לדעת שמולכם עומדת חברה ישראלית וברוקר ישראלי בשר ודם, ולא זהות בדויה שפועלת הלכה למעשה ממדינה כמו קפריסין, סרביה, הפיליפינים או בולגריה, כפי שקורה חדשות לבקרים במסחר של אופציות בינאריות (שבמידת הצורך, יהיה לכם את מי לתבוע). שנית, עליכם לוודא שלחברה יש רישיון לזירת סוחר מטעם הרשות לני״ע. שלישית, תחקרו בעצמכם מעט על החברה, תראו שאין פרסומים שליליים לגביה באינטרנט או תביעות. רביעית, תראו אילו בטחונות החברה מציעה לכם, כך שמתי שתרצו, תוכלו למשוך את הכסף שלכם ללא שאלות מיותרות. 

נגישות

להרשמה לניוזלטר החודשי שלנו:​

Call Now Buttonחייגו | Call