ליאור שבי - פינוי מושכר

כך תפנו שוכר סרבן בהליך מזורז

כאשר אנו משכירים נכס קיימים מספר סיכונים אשר יתכן שבשלב מסוים ניאלץ להתמודד עימם. אחד מהקשיים הגדולים ביותר עבור בעל נכס הוא התמודדות עם שוכר אשר מפסיק לשלם דמי שכירות או מסרב לפנות את הנכס בתום תקופת החוזה. כמובן שאסור להשלים עם תחושת חוסר האונים ועלינו למצוא את הפתרון הטוב ביותר, אשר יצמצם את הנזק שנגרם לנו ככל שניתן.

הליך הפינוי של שוכר סרבן מהנכס שלנו עלול להימשך בין חודשיים עד חצי שנה ואף יותר במקרים חריגים. לכן מומלץ להתחיל לפעול כמה שיותר מוקדם וליצור קשר עם עו"ד המתמחה בפינוי שוכר סרבן בהליך מזורז.

צעד ראשון: הגשת תביעה

ניתן לפנות שוכר בשני הליכים, תביעה מזורזת לפינוי מושכר או תביעה בדיון מהיר/תביעה רגילה לפי תקנות סדר הדין האזרחי החדשות. אז מה למעשה ההבדל?

תביעה לפינוי מושכר היא תביעה מזורזת שמטרתה לברר במהירות, עד 90 יום, אם ניתן לפנות את השוכר מהנכס בשל סירוב לפנות את הנכס בתום תקופת החוזה או אי תשלום דמי שכירות. עם זאת, הסעד היחידי בתביעה מסוג זה הוא צו פינוי. כלומר לא ניתן לקבל פיצוי בשל דמי שכירות שלא שולמו בתביעה זו, ולא ניתן לקבל סעד או פסק דין בשל סכסוכים אחרים. על מנת לקבל פיצויים מהשוכר, יהיה צורך בהגשת תביעה נפרדת.

תביעה בדיון מהיר עד 75,000 ₪ או תביעה במסלול דיון רגיל, היא למעשה תביעה במהלכה הנתבע (השוכר, במקרה זה) זכאי להגיש כתב הגנה לצורך בירור המחלוקת. היתרון בתביעות הללו היא העובדה שהן אינן מוגבלות רק לתביעה לפינוי השוכר בגין סירוב לפנות את הנכס בתום החוזה או אי תשלום דמי השכירות, אלא ניתן לקבל סעד גם בגין פיצויים על דמי שכירות שלא שולמו.  החיסרון, מדובר בהליך ארוך יותר.

לכן, ההמלצה היא להגיש תביעה לפינוי מושכר, ובמקביל, ככל ושיש צורך בכך (במקרה שאין בטוחות) להגיש תביעה נוספת לקבלת פיצויים בגין דמי שכירות, וועד בית, תשלומים שונים, נזקים וכו', שלא שולמו.

צעד שני: פתיחת תיק בהוצאה לפועל

לאחר שבידינו פסק דין לפינוי השוכר הסרבן מבית המשפט, והשוכר עדיין אינו מפנה מרצונו את הנכס, עלינו לפתוח בהליכי הוצאה לפועל נגד השוכר למימוש פסק הדין. בחוק ההוצאה לפועל קיים הליך מזורז (תיקון 35) שמיועד לכך שבעל הנכס יוכל לפנות דייר סרבן תוך זמן סביר.

אם לא נקבע מועד פינוי בפסק הדין, ניתן לפתוח תיק בהוצל"פ לאחר שחלפו 15 ימים ממתן פסק הדין. אם נקבע מועד, ניתן להגיש את פסק הדין לביצוע של הוצל"פ מיד לאחר שחלף המועד שנקבע.

בתיקים מסוג פינוי מושכר, מונפקת אזהרה מיוחדת בכתב על פינוי הנכס, אותה מוסר בעל הנכס לשוכר הסרבן. באזהרה מובהר לשוכר כי עליו לפנות את הנכס תוך 20 ימים, ואם לא יפנה, יהיה ניתן להיכנס לנכס ולפנותו ב- 14 הימים לאחר תום תקופת האזהרה.

אם לא ניתן לבצע מסירה אישית של האזהרה (במידה והשוכר הסרבן לא פותח את הדלת, ומתעלם מהפניות) ניתן להדביק את האזהרה בכניסה לנכס, וזאת לאחר שלושה ביקורים במועדים שונים בהם לא היה ניתן לבצע מסירה אישית. אפשר להגיש בקשה לקיצור תקופת האזהרה, בטענות כאלו ואחרות, לרשם ההוצל"פ. כאשר מדובר בדירת מגורים, תקופת האזהרה לא יכולה להיות קצרה מ- 10 ימים.

צעד שלישי: הפינוי בפועל

לאחר כל השלבים הקודמים שצוינו, הגענו ליום הפינוי המיוחל. ביצוע הפינוי יבוצע ע"י מובילים וקבלן הוצאה לפועל מורשה ולעתים גם בליווי משטרתי. לאחר הפינוי, בעל הנכס רשאי להיכנס אליו, להחליף מנעולים וכן הלאה.

על מנת לבצע את הליך פינוי המושכר בצורה המהירה והטובה ביותר, מומלץ מאוד להיעזר בשירותיו של עו"ד מנוסה בתחום. עו"ד ליאור שבי סייע לאנשים רבים לפנות שוכר סרבן מהנכס, ומכיר את ההליך על בוריו. להתייעצות צרו קשר עוד היום.

עו"ד ליאור שבי - BDICODE

גם ב-2024: משרד עורכי דין ליאור שבי מדורג בדירוג BDICode היוקרתי

אנו גאים לבשר כי גם השנה, ב-2024, אנו מדורגים בדירוג BDICode היוקרתי. אנו מעריכים את ההכרה המקצועית שנותנים למשרדנו ומודים לחברת CofaceBdi על תרומתה לקידום תחום המשפט בישראל. אנו רואים בדירוג זה הבעת אמון נוספת

להמשך קריאה
נגישות

להרשמה לניוזלטר החודשי שלנו:​

Call Now Buttonחייגו | Call