חשבון בנק מוגבל - ההשלכות והסייגים

הסרת הגבלות בבנק לפי חוק שיקים ללא כיסוי בשל משבר הקורונה

תקופת הקורונה הכניסה בעלי עסקים ושכירים רבים לחובות בעל כורחם, מה שהוביל, במקרים מסוימים, לסנקציות נגדם מצד הבנקים. ההכנסות של רבים נפגעו בצורה משמעותית, ואילו ההתחייבויות לגורמים שונים, נותרו בעינן. לדוגמא: תשלומים שהתחייבו לשלם, משכנתא או שכירות, חשבונות שוטפים ועוד.

הפער בין רמת ההכנסה לרמת הווצאות, הובילה אזרחים רבים למצב שבו אין להם אפשרות לכסות את חובותיהם. במקרים מסוימים, הבנק קובע כי חשבון של לקוח יכול להיות 'מוגבל' בנסיבות מסוימות – כלומר חשבון שאסור למשוך עליו שיקים.

לפי חוק שיקים ללא כיסוי תשמ"א-1981, חשבון הבנק של פלוני יוגבל, אם במהלך שנה חזרו לפחות 10 שיקים שנמשכו. כל זאת, אם עברו 15 ימים לכל הפחות בין סירוב השיק הראשון לסירוב השיק האחרון.

המשמעות של 'חשבון מוגבל' עבור בעלי עסקים, עלולה להיות חמורה מאוד. מלבד ההגבלה על פתיחת חשבון ללא שיקים בלבד, לקוח מוגבל בנסיבות מחמירות אף מנוע ממשיכת שיקים בכל חשבונותיו. במגזר העסקי, בו השיקים הוא אמצעי מרכזי לתשלום, לעתים תוך דחיית התשלום ולמעשה מתן אשראי, הגבלת חשבון עלולה להעמיק את הבור הכלכלי החמור ממילא. לכן, כבר באפריל קראתי כאן לגלות הבנה כלפי בעלי עסקים בשל כך.

הפתרון בתקופת הקורונה

כעורך דין המלווה את לקוחותיו בתהליך הסרת הגבלות בבנק לפי חוק שיקים ללא כיסוי, חשוב שתדעו כי ישנן נסיבות מסוימות של שעת חירום, שבהן בעל החשבון המוגבל רשאי לערער על הגבלת חשבונו לבית משפט השלם, זאת כדי שהשיק יוסר מרשימת השיקים החוזרים, וכך ההגבלה על חשבונו עשויה להיות מוסרת.

בחודשים האחרונים פורסמו תקנות שיקים ללא כיסוי מעודכנות, עם סייגים לתחולת החוק בשל התמשכות משבר הקורונה. לפי תקנות אלה, שיק שסורב בחודשים הראשונים של משבר הקורונה (בין 04/03/2020 ל-10/08/2020) לא ייספר במניין השיקים החוזרים. המשמעות היא שאם חשבון בנק הוגבל בעקבות שיק שחזר בתקופה הזו, ההגבלה עליו תבוטל. עם זאת, חשוב להבין כי שיקים שמועד הפירעון שלהם הוא אחרי 10/08/2020 וחזרו, ייספרו במניין השיקים החוזרים. 

אם חשבונכם הוגבל ואתם מעוניינים לבצע הסרת הגבלות בבנק לפי חוק שיקים ללא כיסוי, ראוי שתתייעצו עם עורך דין בעל ניסיון בדיני בנקאות. זאת לצורך בחינה פרטנית של המקרה. לאחר הבנת המורכבות, תגובש האסטרטגיה להסרת ההגבלות על החשבון ולחזרה לפעילות רגילה.

נגישות

להרשמה לניוזלטר החודשי שלנו:​

Call Now Buttonחייגו | Call